top of page
  • Zdjęcie autoraMichał Zwyrtek

Majówka coraz bliżej. Może być długa, ale i droga

Przy dobrze zaplanowanym kalendarzu i dostępnym urlopem tegoroczna majówka może być niezwykle długa. Szczęściarze mogą mieć aż 9 dni wolnego. Niestety będzie też drogo.


Inflacja nie odpuszcza. Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w marcu 2023 r. w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosły o 16,1% (przy wzroście cen towarów – o 17,1% i usług – o 13,3%). W stosunku do poprzedniego miesiąca ceny towarów i usług wzrosły o 1,1% (w tym towarów – o 1,2% i usług – o 0,8%).


W marcu br. w porównaniu z poprzednim miesiącem największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały wyższe ceny w zakresie żywności (o 2,3%), odzieży i obuwia (o 5,0%) oraz napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (o 1,8%). W porównaniu z miesiącem analogicznym poprzedniego roku wyższe ceny dotyczyły przede wszystkim żywności (o 24,6%), mieszkania (o 18,5%), rekreacji i kultury (o 16,4) oraz restauracji i hoteli (o 16,9%).


Tendencja wzrostowa cen hoteli nie ustępuje


Dane Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego (IGHP) dotyczące średniej ceny pokoju hotelowego w Polsce wciąż świadczą o tendencji wzrostowej. Odpowiedzi ankietowanych przez IGHP hoteli wskazują, że wzrost cen w stosunku do ubiegłego roku odnotowała zdecydowana większość hoteli, bo aż ponad 80 proc. Dwie najliczniejsze grupy wskazały na wzrosty do 10 proc. i w przedziale 11-20 proc. – odpowiednio 25 proc. i 37 proc. hoteli. Kolejne dwie grupy z przedziałami wzrostów 21-30 proc. i powyżej 30 proc. stanowiły odpowiednio 11 proc. i 9 proc. Konieczność podnoszenia cen przez hotele wynika z wciąż rosnących kosztów towarów i usług, w tym przede wszystkim żywności, wynagrodzeń oraz gazu i energii elektrycznej.


W pozostałej części Europy nie jest lepiej. Z raportu przygotowanego przez American Express Global Business Travel (AmexGBT), jednego z liderów branży podróży służbowych, wynika, iż firmy hotelarskie stoją przed ogromnym wyzwaniem. Opłaty za energie i presja płacowa, zmuszają hotele do wywindowania cen noclegów do niewidzianych nigdy wcześniej poziomów. Firma analityczna Mabrian wyliczyła, w jakim stopniu w tym roku wzrosły ceny hoteli w porównaniu z ubiegłorocznym okresem świąt wielkanocnych. Okazuje się, że tygodniowy pobyt w niektórych europejskich miastach jest droższy nawet o jedną trzecią. Spośród 20 analizowanych popularnych kierunków, najwyższy wzrost cen hoteli względem ubiegłorocznej Wielkanocy wystąpił w Barcelonie. Rezerwacje w obiektach wszystkich kategorii wzrosły w skali roku aż o jedną trzecią (33 proc.). Na trzech kolejnych miejscach znalazły się europejskie stolice – Bruksela (31 proc.), Rzym (30 proc.) i Paryż (29 proc.).


Tylko co szósta firma nie chce podwyższać w tym roku cen


Ceny niestety będą nadal rosły. Z najnowszego badania dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor wynika, że większość firm z sektora MŚP planuje w tym roku podnieść ceny swoich towarów i usług, jedynie 16 proc. przedsiębiorstw myśli inaczej, a podobny odsetek nie wie jeszcze co robić. Pytanie, czy po kolejnej publikacji danych GUS o inflacji, jednak i oni nie zmienią zdania. Szczególnie, że przedsiębiorcy uzasadniają, iż znaczącym powodem do podwyżek jest sama inflacja i to, że tak robią inni… A zdaniem połowy badanych firm ich dostawcy podnoszą ceny nie tylko dlatego, że muszą, ale również po to, by więcej zarobić.

Kontakt

Tel: +48 502 184 848

Tel: +48 793 176 613

kontakt@zwyrtek.pl

LinkedIn

Facebook

Newsletter

Polityka prywatności

Zwyrtek & Wspólnicy sp.k.

 

ul. Kochanowskiego 12A/4

40-035 Katowice

NIP: 9542847217

REGON: 523608917

Back to Top
bottom of page